Attention: you are now visiting the former Blue Heaven Loft website. This website is not active anymore.
Please click here to visit the NEW BLUE HEAVEN LOFT WEBSITE.
Opgelet: u bezoekt nu de voormalige Blue Heaven Loft-website. Deze website is niet meer actief.
Klik hier voor de vernieuwde BLUE HEAVEN LOFT WEBSITE.
Avertissement: Vous visitez maintenant l'ancien site de Blue Heaven Loft. Ce site n'est plus actif.
Cliquez ici pour ouvrir le nouveau SITE WEB BLUE HEAVEN LOFT.
 
 
 
 
 
 
     
     
 

 


 

 

 

in het Nederlands

en français in English in Deutsch in Chinese
 

« keer terug naar de weblog
 

 Iedereen wil wel lang leven, maar niemand is er die oud wil zijn...
bericht gepost op donderdag 12 juli 2012

Het gaat nu wel erg snel. Wedvluchten die elkaar opvolgen, de één na de ander. Keuzes genoeg, maar aan ligging en wind kan je niets doen, gewoon accepteren zoals het komt…
Onze jaarse duiven en hun oudere hokgenoten zijn terug op dreef gekomen. Zes oude duiven binnen de minuut op NEVERS(451 Km.) geeft ons deze overtuiging. Niet alleen onze medische ingreep, zeker ook het vallen van hun eerste pen zorgde mee voor een nieuwe kentering. Nu wordt algemeen aangenomen dat vooral bij duiven, de grote forme pas op het hok komt even na het stoten van de tweede pen. We hebben dus zeker nog wat te goed.

Uw dienaar, na een verplichte training.

Momenteel hebben alle vliegduiven, oude- zowel als jaarduiven een zeer zwaar programma achter de rug. Meer dan 4700 Kilometers, alleen al door hun deelname aan de wekelijkse prijsvluchten,tot 7 juli berekend. Straks gaan ze nog Limoges(jaarlingen) vliegen, wijl de oude duiven naar Blois moeten(460km.), om vervolgens allemaal nog een Salbris, Bourges, Le Mans, Argenton, Blois, La Souterraine en Gueret Nationaal te vliegen. Ja, zoals je ziet is het hier iedere week werkendag geblazen. Spijtig dat er trouwens tussen La Souterraine en Gueret geen zware Halve Fondvlucht meer op het programma staat. Franse Overheid staat dan geen lossingen meer toe op hun grondgebied.
Met onze jonge duiven gaat het ook goed. Ze hebben nu tweemaal Momignies(110Km.) mogen vliegen en nu zijn ze mee naar SOISSONS(192 Km.). We hebben verduisterd tot 21 juni, het begin van de zomer. Maar met bijlichten wachten we toch nog een tijdje omdat we het jonge volkje zolang mogelijk hun grote slagpennen willen laten behouden. Onze bedoeling is , zoals steeds, om alle jonge duiven te laten deelnemen aan de vier Nationale vluchten voor jonge duiven. Twee weken geleden hebben we de doffers en de duivinnen uit elkaar gehaald. We hebben ze dan ook een chipring aan de poot geklikt. De jonge duivinnen kregen een gele sticker op hun chipring gekleefd. Dat vergemakkelijkt het uiteenhalen van de geslachten aanzienlijk bij de thuiskomst van de vluchten. Intussen is Soissons gevlogen, niet zonder kleerscheuren echter. Met een namiddag lossing (13u.40) en een felle wind blazend uit  Zuidwestelijke richting , dreigende onweerswolken her en der, maken de eerste duiven toch ruim 1900m./m. . Veel jonge duiven werden verrast en misrekenden zich. Verliezen waren te voorzien. Ook BLUE HEAVEN LOFT bleef niet gespaard. Te veel jonge duiven bereikten, na lang zoeken toch nog hun thuishaven. Te weinig ervaring kan een reden hiervoor zijn. Alhoewel bij dergelijke weersomstandigheden het niet gemakkelijk is om een juiste koers te varen. A.S., een man met een gouden pen, heeft ook al eens geschreven dat men duiven die bij hevige staart wind aan de kop vliegen, niet moet onderschatten. Zij beschikken wel echt over een goed oriëntatie vermogen dat hen toelaat een correcte navigatie te doen om de korstte en snelste weg naar huis te kunnen kiezen. Over de lossingen van duiven kan men blijven discuteren. Wij weten een ding : Als men toch beslist om, bij onregelmatige weersomstandigheden, de duiven in vrijheid te stellen, de dag zelf, dat dit dan best gebeurt, zo vroeg mogelijk en zeker niet meer in de  late namiddag. Ook de vlucht uit Barcelona 2012, gelost op Vrijdag, om 14u. in de namiddag, is hier ook weeral eens het duidelijk bewijs van deze stelling.  
Normaal druppelen we al onze duiven voor hun vertrek naar de vlucht en bij de thuiskomst. Hier zijn we nu ook weer mee gestopt omdat we een paar duiven opmerkten die beschadigde oorpluimpjes vertonen. We zijn overtuigd dat het druppelen in de ogen, mede door het wekelijks op reis sturen   en hun verblijf in de verzendingsmanden(iedere week twee nachten) aan de basis liggen van dit probleem. We blijven er ook bij dat duiven met die zo gezegde blote oren zich niet meer behoorlijk kunnen verdedigen.  Ze kunnen nog wel prijs winnen, maar kop vliegen zit er niet meer in. 
Momenteel ben ik thuis niet meer de baas en moet ik mij geregeld ondergeven. Met twee vrouwen in huis(dochter Linda is momenteel thuis in  verlof) kan dat ook moeilijk anders. Moeder en dochter trekken aan een koord en om de vrede te bewaren leg ik mij bij de meerderheid neer. Vrouwen moet je steeds hun gelijk gunnen. Ook al denk je, als man,hier dikwijls anders over. Mijn jarenlange ervaring en omgang met vrouwen heeft me laten vaststellen dat er toch zo weinig vrouwelijk schoon rondloopt zonder complexloos te zijn.
De ene vindt haar borsten te klein en de andere zou er alles aan willen doen om met een kleinere cupmaat  door het leven te kunnen gaan.   Ja, maar niet iedereen heeft de middelen om zo’n ingreep te laten uitvoeren. Als man moet je dan wel weten en vooral nooit vergeten dat veel vrouwen meestal hun behoeften ontkennen uit angst om behoeftig over te komen.
Aan U om hier rekening mee te houden.

Het meest begeerde conditie poeder
De ideale energiebron

Afgelopen Vrijdag, de avond voor de thuiskomst van Barcelona, tijdens de Barbe Q van “LOFT 24”, waarvan wij deel uit maken, werd ik plots aangesproken door een  jonge duivenmelker die heel beleefd naar wat uitleg vroeg. Hij meende  zogezegd een probleem te hebben met zijn in Iton blokken opgetrokken  hokken met uitgangen langs de Noord, Noord Oostelijke richting, met een zadeldak  , bedekt met  in elkaar klikkende pannen, geen snelbouw pannen voegde hij er nog vlug aan toe.  Ondanks het klein verschil in temperatuur tussen dag en nacht ,vindt hij zijn hokken te kil en hij vroeg mij wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?  Zijn duiven wonnen wel prijs maar onregelmatig.
Over het belang van het hok en zijn oriëntering hebben we het vroeger ook al eens gehad. Ik kan er niet genoeg de aandacht op vestigen hoe belangrijk het wel is om over een goed en degelijk duivenhok  te kunnen beschikken met uitlaatkleppen   naar Oost zuidoostelijke richting. Toen ik wat meer uitleg vroeg kwam ik het volgende te weten :  De jonge man in kwestie nu had een lap grond gekocht, hierop gebouwd en nadien zijn duivenhok  opgetrokken. En dat volgens de normen van Stedenbouw. Dus mocht hij geen hok neerzetten met een ideale richting OZO. Het gevolg, problemen allerhande. Ik vertelde hem mijn eigen ervaring op dat gebied. Toen mijn duiven in 1980 gestolen werden en het hok in brand gestoken, heb ik een paar weken er ernstig over nagedacht om te stoppen met duiven. Maar de duivenmicrobe   kruipt waar ze niet gaan kan. Dus ik besloot om een nieuw hok te bouwen , volledig volgens de toen reeds gekende normen van ervaren duivenliefhebbers  .René Somers uit Oelegem(eigenaar van de beroemde  en nadien beruchte DOKUS ) maakte het ontwerp. Vriend Jos Deno uit Leefdaal zorgde voor de uitvoering en afwerking.  Het werd een hok, ook in Ytong blokken opgetrokken, met een spouwopening en opnieuw een Ytong blok van 9 cm. aan de binnenkant.   Ramen en deuren met Thermopane glas(dubbele beglazing)  en een zadeldak met pannen.   Toen het hok kant en klaar was, kwam Jan Grondelaers uit Opglabbeek  nog even langs  en weet je wat die zei ?
“Wil je vanaf het eerste jaar goed gaan spelen op dit hok dan moet je nog iets veranderen. Je moet nu nog de binnenkant van je hok gaan bekleden met Gyproc platen(dat zijn kalkplaten van +-9cm. en bekleed langs beide kanten met papier)” Deze platen worden ook gebruikt in huizen als tussenwanden voor slaapkamers. Zo gezegd zo gedaan : En werkelijk, Jan Grondelaers kreeg zijn gelijk. Want vanaf het eerste jaar werd op dat nieuw hok(in Ytong-blokken) goed gevlogen.   En het jaar later, bij de jaarlingen behaalden we zelfs hierop,
Limoges Nationaal Jaarlingen 24 op 24. Doodjammer echter want in 1982 verhuisde ik naar Taiwan en zodoende was het verder onmogelijk nog te experimenteren. Zo verliep het gesprek met deze jonge melker die echt wel de ambitie heeft om het ver te kunnen schoppen. Mits de nodige aanpassing aan zijn hokken kan hij zeker zijn uitslagen trachten te verbeteren. Alhoewel de oriëntatie NNO hem zijn ganse loopbaan parten zal blijven spelen. 
Nog dit : Onze jaarlingen gaan dit weekend allemaal naar de Nationale vlucht uit LIMOGES(625Km.) het is hun ultieme test. We houden U op de hoogte van het verloop van deze vlucht.
Tot binnen twee weken. Als Nationaal Bourges 28 juli ook al is gevlogen.
Stel het wel intussen. En aan allen die mij lezen wens ik verder nog veel succes,  een prima gezondheid en veel liefde en genegenheid  bij u thuis…

Uw dienaar

THE LOST SON



 
 
 
  stuur uw reactie

« keer terug naar de weblog

 


© 2004 Michel Vanlint
Michel Vanlint
Bogaerdenstraat 33 / 3440 Zoutleeuw
Tel: +32(0)475 75 79 58 / Fax : +32(0)11 69 66 78
Email : michel@vanlint.be
Nedstat Basic - Gratis web site statistieken
Eigen homepage website teller